Sterk laatste weekend wordt gedeeltelijk beloond.

Afgelopen weekend stonden alweer de laatste IDM Superbike races van het seizoen 2018 op het programma. Deze keer op het circuit van Hockenheim.

 

Zaterdag stonden de kwalificaties op het programma. In de ochtend was al om 10.00 u. de eerste kwalificatie. De asfalt- temperatuur was nog maar 15 graden. Het was belangrijk om een paar goede rondes neer te zetten, maar ik moest geen risico’s nemen. De goede rondetijd moest in de tweede kwalificatie gereden worden. Ik sloot de eerste kwalificatie af op een nette 8e positie met een tijd van 1:28.275.

 

Kwalificatie 2 was om 13:40. De temperatuur was goed en het was tijd om een snelle rondetijd neer te zetten. Ik had een paar snelle rondes en kwam uiteindelijk uit op een rondetijd van 1:27.905. Dit was goed voor een 10e start positie. De rondetijden lagen dit weekend enorm dicht bij elkaar. Met mijn rondetijd stond ik ook maar 1.3 seconden achter de snelste rondetijd. Dit seizoen stond ik nooit eerder zo dicht bij de top.

 

Zondag starte de eerste race om 11.40 u. Ik pakte een goede start, maar kwam in de eerste bocht in het gedrang. Ik ging wat wijd en ging de baan weer op. Ik zat in de slipstream van een mede-coureur. Naar mijn idee ging hij te vroeg in de remmen en ik schampte hem. Hij verloor de controle en kwam ten val. Zijn motor raakte mij vervolgens, waardoor ik de bocht niet kon halen en als aller laatste de baan weer op moest. Ik begon als 25e, maar ik gaf niet op. Ronde na ronde wist ik mede-coureurs in te halen en uiteindelijk kwam ik als 11e over de finishlijn! Bam! Wat een come back!!

 

Race 2 beloofde een geweldige race te worden. Mijn snelheid was goed en ik had er daarom enorm veel vertrouwen in. Helaas kregen we 20 minuten voor de race een technisch probleem met de motor. De monteurs hebben keihard gewerkt en alles geprobeerd, maar het probleem kon helaas niet opgelost worden..... Ik kon dus niet van start gaan en moest het seizoen afsluiten met een 0 score.... Heel erg zuur voor mij en het team.

 

Dit was mijn eerste seizoen in het IDM Superbike kampioenschap. Ik heb enorm veel geleerd en wist alle races in de punten te finishen op de laatste race na. Het team heeft geweldig gewerkt en daar ben ik enorm trots op. Ik wil hen daarom ook enorm bedanken voor dit mooie seizoen. Ook wil ik mijn sponsoren bedanken voor hun steun! Zonder jullie kan ik deze prachtige sport niet doen!

 

Groetjes, Ricardo #4

Super prestatie tijdens IDM Assen.

Goed gescoord tijdens thuisrace!

Afgelopen weekend stonden race 11 & 12 van het Duitste IDM kampioenschap op het programma. De wedstrijden werden deze keer gereden op het TT circuit van Assen! Een bekend circuit voor mij.

Op vrijdag stonden er drie vrije trainingen op het programma. Tijdens de eerste sessie was er regen. Ik wist de 7e rondetijd neer te zetten. Sessie twee was droog en opnieuw stond ik dicht bij de top met een 8e positie. Helaas was tijdens de derde training de baan half nat/half droog, waardoor het onverstandig was om te rijden.

Zaterdag stonden de kwalificaties op het programma. De eerste kwalificatie ging niet volgens plan. Ik wou te graag een goede rondetijd neer zetten en pushte mijzelf te veel. Ik reed een rondetijd van 1:42.563. Goed voor plaats 10.

De tweede kwalificatie ging vanaf de eerste ronde een stuk beter. Ik verbeterde mijn tijd enorm naar een 1:41.161. Dit was uiteindelijk goed voor positie 10 op de grid. Het stond enorm dicht bij elkaar. De nummer 4 tot en met 12 hadden namelijk maar een verschil van 0.7 seconden.

Zondag race 1. Ik kwam redelijk van mijn plek en dook als tiende de eerste bocht in. De eerste 2 gingen er meteen vandoor, maar er ontstond een groep van 8 rijders die vochten voor positie 3 in de race. Ik kwam ronde na ronde naar voren en lag met nog 5 ronden te gaan op een geweldige vijfde positie. Er werd echt hard gevochten en uit eindelijk moest ik genoegen nemen met een achtste plaats in de eerste race. Ik was enorm blij, omdat ik de hele race mee deed voor het podium!

Race 2. Ik had een goede start en kwam de eerste ronde door op een achtste positie. Het tempo lag in deze race een stuk hoger dan in de eerste wedstrijd, maar ik deed er alles aan om aansluiting te houden met de mannen voor mij. Uiteindelijk kwam ik in een groepje van twee andere rijders. We waren aan het vechten voor positie zes in de race. Na een prachtig gevecht wist ik te finishen op de zevende plaats! Het beste resultaat van dit seizoen! Geweldig!!!

Ik wil bij deze alle sponsoren en race vrienden bedanken die zijn komen kijken afgelopen weekend. Het was een prachtig weekend voor mij en het team!

Groetjes, Ricardo #4

Positief weekend voor Ricardo op Lausitzring!

Afgelopen weekend stonden race nummer 9 &10 op het programma. Deze wedstrijden werden verreden op de Lausitzring in Duitsland. Het was voor mij een nieuw circuit, waar wij niet getest hadden. Het zou dus een moeilijk weekend worden, maar ik was er op gebrand dat we een goed resultaat neer zouden zetten.

Afgelopen vrijdag stonden er 3 vrije trainingen op het programma. Ik wist meteen in de eerste sessie al een goed tempo te pakken, waar ik erg blij mee was. Ik verbeterde mijzelf ronde na ronde en aan het einde van de dag stond ik 17e met een tijd van 1.42.976.

Zaterdag was het tijd voor de kwalificaties. De eerste kwalificatie begon en de baan was nat. Het regende op dat moment niet meer, maar de baan was nog steeds100% nat. Ik wou rijden op deze natte baan, omdat ik dat nog niet eerder had gedaan met deze motorfiets en met de Pirelli banden. Het ging enorm goed. Op de volledig natte baan stond ik 25 minuten lang op de eerste positie! Dit voelde natuurlijk super! Later droogde de baan op en ben ik binnengekomen. Ik sloot de training af op positie 8

Kwalificatie 2 was 100% droog en er was werk aan de winkel. Ik ging de baan op en wist al na 5 ronden een goede rondetijd op de klok te zetten. 1.41.946 was goed voor positie 15. Ik kon deze tijd later in de sessie niet meer verbeteren en mocht de races dus starten vanaf de vijftiende positie.

Zondag Race 1. Mijn start was goed en ik kwam de eerste ronde door op positie 13. Ik zat in een groepje wat aan het vechten was voor positie 12 en we hadden een mooi gevecht samen. Later in de race begon mijn race snelheid flink minder te worden en moest ik helaas lossen van de 2 mannen waarmee ik in gevecht was. P14 was het resultaat toen ik over de finish kwam. Het eerste wat ik dacht. Hier zit meer in!!

Zondag Race 2. Opnieuw kwam ik goed van de plek en wist ik de eerste ronde op een dertiende positie door te komen. Mijn tempo in de race was een stuk hoger, waardoor de mannen waarmee ik de eerste race in gevecht, was het niet konden volgen. Later in de race kwam iemand nog tot mijn achterwiel en hadden wij een mooi gevecht. Ik bleef hem voor met 0,1 seconden op de finish. P12 was in de pocket en hierover was is zeer tevreden!

De volgende race word verreden op het TT circuit van Assen. Ik voel mij super goed en ben er klaar voor om te laten zien wat ik in mij heb. Ik ga voor een top resultaat en ik hoop dat jullie er bij zijn om te zien hoe ik ga knallen in Assen.

 Hou het in de gaten, want dit mooie evenement wil je niet missen!

Leerzaam weekend voor Ricardo in Schleiz

IDM Schleizer Dreieck race 7 & 8.

 Het IDM weekend op het circuit van Schleiz stond voor de deur. Een circuit waar ik nog nooit gereden heb in mijn race carrière. Het was dus enorm belangrijk om vanaf het begin snelheid te vinden.

 Vrijdag stonden er 3 vrije trainingen op het programma. Ik begon de eerste training en stond er versteld van hoe enorm moeilijk en snel dit circuit was. WoW! Ik stond na de eerste training op een één na laatste positie. Er was dus werk aan de winkel voor mij. Elke sessie verbeterde ik mijn rondetijden dik en ik wist de dag af te sluiten op positie 17.

 Zaterdag stonden er 2 kwalificaties op het programma. Ik wist in de eerste kwalificatie een 17e rondetijd neer te zetten. Ik had mijn rondetijd van vrijdag verbeterd, maar tevreden was ik absoluut niet. Er moest meer tijd gewonnen worden in kwalificatie 2. In de tweede kwalificatie had ik meteen een goed gevoel. Ik verbeterde mijn rondetijd met 0.7 seconden! Yes! P15 op de grid voor de races op zondag.

Race 1 op zondag. Ik maakte een goede start en dook als 13e de eerste bocht in. Ik wist dit een aantal ronden vast te houden, maar ik was niet constant genoeg om mijn snelle tempo vast te houden. Ik werd door 2 man gepasseerd, maar ik kon gelukkig aansluiting houden. Helaas kon ik geen aanval meer inzetten en finishte ik de race als 15e....

Race 2 moest beter!

Race 2. Ik was super gefocust en wist wat ik moest doen. Ik kwam super goed van mijn plek en dook als 10e de eerste bocht in. Ik kwam de eerste ronde als 11e door en dit wist ik bijna de hele race vast te houden, tot ik problemen kreeg met mijn versnellingsbak. De laatste 4 ronden wou de motor niet goed meer terug schakelen, waardoor ik enorm veel tijd verloor. Ik werd door 2 man gepasseerd en kwam als 13e over de finish. Enorm zuur! ,want ik reed echt een goede race met een goed tempo.

Dit weekend  was voor mij enorm moeilijk, maar we hebben opnieuw heel veel geleerd en dat nemen we mee naar de volgende race!        24,25 en 26 augustus wordt race 9 & 10 verreden op de Lausitzring in Duitsland. Daar gaan we opnieuw voor een mooi resultaat!

Ricardo komt sterk terug!

In het weekend van 6 tm 8 Juli stond voor mij het 3e IDM Superbike race weekend alweer voor de deur. Voor mij was het erg spannend om aan dit weekend te beginnen, omdat ik 3 weken daarvoor mijn hand gebroken heb.

Op de vrijdag was een test dag, die erg goed verliep. De pijn in mijn hand viel erg mee en ik kon met een goed gevoel aan de volgende dag beginnen. 

Zaterdag stonden de kwalificaties op het programma. Ik wist in de eerste kwalificatie een 13e rondetijd neer te zetten. In de middag liepen de temperaturen enorm op, waardoor de grip van de banden afnam. Het was hierdoor niet meer mogelijk om mijn tijd opnieuw aan te scherpen. Ik moest dus starten vanaf de 13e startpositie.

Op zondag stonden er twee wedstrijden op het programma. De eerste race ging van start om 11.45 en ik kwam goed van mijn plek. Ik wist een aantal plaatsen te winnen en kwam op een 10e positie door de eerste ronde. Ik wist dit helaas niet vol te houden, omdat ik enorm veel grip verloor met de achterband. Ik finish deze race op een dertiende positie. Niet tevreden!!

Race 2, Ik was enorm gemotiveerd voor een goed resultaat. De lichten gingen uit en ik kwam opnieuw goed weg. Ik kwam de eerste ronde zelfs door op een 9e positie! De motor voelde goed aan en ik wist dit de hele race vol te houden. Uiteindelijk viel er nog iemand uit, waardoor ik als 8e over de finish kwam. Mijn beste resultaat van dit seizoen!! Wat een come back na een vervelende blessure. 

Ik kan nu al niet wachten op het volgende race weekend op het circuit van Schleizer Dreick (Duitsland) 27 tm 29 Juli. 

Sponsoren en familie enorm bedankt voor al jullie steun en hulp. Zonder jullie is dit alles voor mij niet mogelijk. Bedankt!

Ricardo #4

Brink geeft niet op in Oschersleben.

IDM Oschersleben race 3 & 4. (9 en 10 juni)

 

Afgelopen weekend stond het tweede IDM weekend voor ons op het programma. 

Donderdag had ik een vrije training van een uur. Ik begon meteen goed maar de motor werd erg warm en ik kwam binnen. Helaas was de radiateur kapot gegaan en deze moest vervangen worden. Dit was snel gebeurt en we sloten de eerste dag af op de elfde positie. 

Vrijdag stond er een vrije training en twee kwalificaties op het programma. Ik begon opnieuw heel goed en reed ijzersterke rondetijden! Na binnen gekomen te zijn voor een aanpassing aan de motor, ging ik opnieuw naar buiten. Ik had opnieuw een goed tempo maar ik was iets te gretig met het aanremmen van bocht 4. Ik schoof door het grind maar bleef zelf gelukkig ongedeerd. Ik sloot de training af op positie 9.

Het team moest enorm hard werken om de motor klaar te maken voor kwalificatie 1. Gelukkig was het gelukt en konden we deelnemen aan de kwalificatie. Ik had gelukkig geen last van de crash en wist een snelle rondetijd neer te zetten van 1:27.006. Goed voor plaats 10 op de grid. De vorige race reed ik een snelste ronde van 1:27.876. We hadden dus flinke vooruitgang geboekt!

Kwalificatie twee ging van start en de temperatuur was enorm gestegen. Hierdoor was de grip op de baan erg slecht geworden! Ik reed mijn ronden en het ritme was prima. Een snelle rijder voor mij ging een snelle ronde neer zetten en ik probeerde met hem mee te gaan. Het ging goed, tot ik bij het uitkomen van een snelle bocht de achterkant van de motor kwijt raakte! Ik viel hard! Ik kon meteen voelen dat het met mijn hand niet goed zat. Na foto’s van de pols gemaakt te hebben, bleek deze niet te zijn gebroken, maar enorm opgezwollen en blauw was het wel.

Zaterdag 9 juni om 11:15 was het tijd voor de eerste wedstrijd. Ik had enorm veel last van mij hand, maar ik wou de race hoe dan ook rijden! Ik had een slechte start, omdat ik de koppeling te vroeg lost liet... en dook als 15e de eerste bocht in. Ik wist me al snel terug te knokken naar plaats 12. Ik wist dit lang vol te houden, maar na 10 rondjes was de kracht in mijn hand zo slecht, dat ik de jongens voor mij moest laten gaan. Ik wist na een zware race uiteindelijk als 13e over de finish te komen. Ondanks de pijn toch 3 punten gepakt.

 Zondag 10 juni om 13:30 stond race 2 op het programma. Ik was enorm gemotiveerd om ondanks de pijn, een goed resultaat neer te zetten! Ik ging van start en dook als 9e de eerste bocht in. Ik had aansluiting met een groep die vochten voor positie 7. Ik kon het heel lang vol houden en met de jongens mee vechten. Tot 6 ronden voor het einde. Mijn hand kon het niet meer aan en verslapte enorm. Ik viel terug maar bleef vechten. Ik wist uiteindelijk over de finish te komen op positie 12. Opnieuw 4 punten in de pocket. 

 Later in Nederland moesten er, op advies van de artsen in Duitsland, opnieuw foto’s gemaakt worden van mij hand en ja hoor, die was gebroken. Ik zit nu in het gips en hoop over 3.5 weken fit genoeg te zijn voor de volgende wedstrijden van het seizoen op het circuit van Zolder (België) op 7 en 8 juli.

 Ik wil mijn team bedanken voor het enorme harde en goede werk wat zij verricht hebben.. Ik heb jullie veel werk bezorgt en daar baal ik enorm van. 

Ook wil ik al mijn sponsoren en familie bedanken voor hun steun! Zonder jullie kan ik deze mooie sport niet doen. 

Winst voor Ricardo bij Nederlanse kampioenschappen

Afgelopen zaterdag stond er voor mij als training, een NK wedstrijd op het circuit van Assen op de planning. 

Normaal gesproken trainen wij de dag voor een wedstrijd altijd, maar omdat dit een test was deden wij dat niet. Ik mocht zaterdagochtend meteen aan de kwalificatie beginnen en ik had direct een enorm goed ritme te pakken. Ik wist al in 8 rondjes een rondetijd neer te zetten van 1:41.453. Dit was goed voor een tweede plaats. 

Leuk om te vertellen, dat ik vorig jaar in de kwalificaties nooit verder ben gekomen dan een 1:42.128 als rondetijd. Dit betekend dat wij dit seizoen al enorme progressie hebben gemaakt!

Kwalificatie 2 begon ik op dezelfde banden als in kwalificatie 1. Het beste was er dus al van af, maar het is voor mij belangrijk dat ik met gebruikte banden ook snelle rondetijden neer kan zetten. Ik wist mijn rondetijd te verbeteren naar een 1:41.320, wat goed was voor start positie 2 in de wedstrijd!

Race (13 ronden). Mijn start was niet goed en ik dook als derde de eerste bocht in. Ik was erg agressief in het begin van de race en wist meteen de tweede positie over te nemen en me vast te bijten in het achterwiel van de eerste man! Na 4 ronden maakte ik een actie voor de eerste positie. Dat ging goed! Ik had de leiding te pakken en wist een heel goed tempo te rijden. Ik sloeg een klein gaatje naar de mannen achter me tot mijn achterband het niet zo leuk meer vond. De grip nam enorm af en het was moeilijk om snelle tijden te blijven rijden. Eén ronde voor het einde passeerde  Pepijn Bijsterbosch mij maar het lukte om hem meteen terug te pakken. Ik ging de laatste ronde in als leider en gaf alles om ook als eerste weer over de finish te komen. Ik reed een snelle laatste ronde en kwam over de finish met een voorsprong van 1.2 seconden op de mannen achter me. Wat een race!!! 

Het was een enorm goede test voor ons als team. We hebben veel nuttige informatie opgehaald en zijn klaar voor de volgende IDM Superbike races in Oschersleben  op 8,9 en 10 juni! 

Sponsoren, vrienden en familie enorm bedankt voor al jullie steun! 

Europees en duits debuut voor Ricardo

 In het weekend van 20, 21 en 22 April stond voor mij een wedstrijd in het Europese Superstock 1000 kampioenschap op het TT circuit van Assen op het programma. Het eerste race weekend samen met mijn nieuwe team. Het verliep super. Het hele weekend stonden we dicht bij de punten (top 15) en ik mocht de race op zondag starten vanaf plaats 18. Ik had een goede eerste ronde en wist meteen een paar posities winst te pakken. Na een sterke race van 14 ronden kwam ik op de twaalfde positie over de streep. In een woord “geweldig”. Mijn eerste Europese punten werden een feit en ik kon met een goed gevoel afreizen naar Oschersleben.

 

Op Oschersleben (Duitsland) stond afgelopen weekend mijn eerste IDM race weekend op mij te wachten. Ik heb vorig seizoen ook op dit circuit gereden, maar in dit kampioenschap word serieus harder gereden. Ik begon goed en eindigde in de vrije trainingen op vrijdag op een dertiende positie. Op zaterdag stonden de kwalificaties op het programma en ik begon daar met een goed gevoel aan! Ik verbeterde mijn tijd met 0.8 seconden, maar de rondetijd was goed voor slechts een vijftiende start positie. Er was met de wedstrijden dus werk aan de winkel om verder naar voren te komen.

Race 1. Ik kwam goed van mijn plek en dook als dertiende de eerste bocht in. Ik reed een sterke race en wist mijzelf steeds iets verder naar voren te knokken. Er vielen een paar coureurs voor mij uit, waardoor ik opnieuw wat plaatsen winst pakte en uiteindelijk over de finish wist te komen op een super mooie tiende positie. Met dit resultaat was ik echt enorm tevreden en we begonnen daarom vol goede moed aan race 2.

Race 2. Ik kwam opnieuw goed van mijn plek en had meteen aansluiting met een groep die aan het vechten was voor positie acht in de race. Ik hield lang aansluiting en reed een super sterkte en constante race. De race snelheid lag erg hoog en ik moest in de laatste vier ronden van de race helaas iets lossen. Ik kwam over de finish op een nette elfde positie.

Het was een enorm mooi weekend waarin ik veel geleerd heb. Het team werkt echt super en het geeft mij een goed gevoel. We zijn super goed begonnen aan dit seizoen en ik ben er van overtuigd dat het alleen maar beter zal gaan!

Sponsoren, clubleden en familie, bedankt voor jullie steun! Zonder jullie was dit allemaal niet mogelijk.

 

Groetjes, Ricardo Brink #4

Voorjaarstraining SWPN 2018!

Zo, De voorjaarstraining van het nieuwe seizoen zit er op.

De eerste samenwerking met het nieuwe team begon op het circuit van Valencia, Vanaf het eerste moment voelde het goed en vertrouwd aan binnen het team. Er was een hoop te doen omdat dit voor mijn een nieuwe motor is, dus de afstelling van vorig seizoen was bijna nutteloos. De eerste dag hebben wij veel geprobeerd met het afstellen van de motor en we gingen al snel de goede kant op. Een goede eerste dag dus!

Dag 2 op Valencia begon minder. Er stond enorm veel wind wat het voor mij als coureur lastig maakte om goede rondetijden neer te zetten, en om dingen te proberen met de fiets omdat de wind de motor erg onrustig maakte. Toch ging het elke sessie beter en beter tot ik de wind onder de motor kreeg en een flinke schuiver maakte ( 160 kmh ). Gelukkig had ik zelf niets maar aan de motor was wel flink wat werk. Er werd besloten om de motor klaar te maken voor de volgende test in Barcelona en om de rest van de dag niet meer in actie te komen vanwege het slechte weer.

Dag 1 op Barcelona was super, de weersomstandigheden waren super goed en dat gaf ons een goed gevoel. Barcelona was voor mij een nieuw circuit dus wel even wennen, maar de snelheid zat er al snel weer goed in. De motor was perfect opgebouwd door het team. Mijn complimenten daarvoor! Opnieuw gingen wij verder met het afstellen van de motorfiets en ik begon mij steeds beter te voelen op de Yamaha R1M! de rondetijden werden elke sessie beter en beter en dag 1 sloten wij ook af met een super goed gevoel.

Dag 2 begon vanaf de eerste training gelijk goed. De rondetijden van de dag daarvoor werden meteen gereden en dat is altijd een lekker begin van de dag. We hebben veel geprobeerd met de banden, lange afstand rijden met de harde achterband voelde goed aan en de rondetijden bleven erg goed en constant. Aan het einde van de dag reden wij met de zachtere optie achterband en opnieuw werden de rondetijden verbeterd. De laatste sessie van de dag hebben wij ons gefocust op de proefstarts. Ook dit voelde erg goed aan!

Al met al was dit een zeer succesvolle test. Het team werkt enorm goed en professioneel en dit geeft mij een erg goed gevoel! Ik wil dan ook het Team en de monteurs bedanken voor het harde werk. Wij zijn klaar voor de eerste wedstrijd van het seizoen op 20,21,22 April op het TT circuit van Assen.

Ricardo Brink verslaat de kampioen tijdens laatste rac

Zaterdag 14 oktober jl. stonden de laatste 2 races van het seizoen gepland. Prachtig weer die dag,

perfect weer voor podiumplekken. Mijn kwalificatie ’s ochtends verloopt niet vlekkeloos. Het vizier van mijn helm schiet spontaan open en verlies deze onderweg, waardoor ik halverwege mijn kwalificatie moest afbreken om een andere helm te pakken. Daarom reed ik die dag met een zwarte helm in plaats van de knal-oranje die ik altijd draag. Toch nog een 3e startplek, maar had op een hogere start positie gehoopt. Rond 13.00 u. begint mijn 1e race. Ik heb een goede start en lig tijdens de 1e ronde op kop, maar helaas wordt ik in de 4e ronde ingehaald door de koploper in het klassement. Een ronde later word ik ook nog ingehaald door een andere coureur, maar 2 rondes later weet ik de 2e plek weer terug te pakken. Ook het gat tussen de 1e man en mij wordt gelukkig weer steeds kleiner. De 10 ronden zijn helaas te snel voorbij en ik wordt 2e met een minimaal verschil op de 1e man. Toch ben ik erg blij met mijn 2e plek, weer 20 punten erbij.

Om 16.40 u. start de 2e race. Wederom ben ik goed weg. Na wat gewissel van positie in de 1e ronde, weten Nigel Walraven en ik weg te rijden van de rest van het veld. Zo gaat het eigenlijk de rest van de race en wij weten in de laatste ronde een voorsprong van 17 seconden te creëren op de rest van het deelnemersveld. Halverwege de laatste ronde weet ik de koploper te pakken in de Haarbocht. Ik kom als eerste over de finish en sluit daarmee het race seizoen geweldig af.

Door de vele punten die ik weet te pakken in de laatste 2 races van het seizoen, kom ik in het algemeen klassement uit op de 3e plek in de NK OW SuperCup 1000cc, ondanks 2 valpartijen en 2 keer motorische pech. Dit had ik aan het begin van het seizoen niet kunnen bedenken.

De vreugde is enorm, voor mijzelf,  voor mijn monteurs, voor het team en al mijn race fans. Wat een geweldige dag. Bij deze wil ik dan ook iedereen bedanken, die dit seizoen 2017 tot zo’n groot succes hebben gemaakt.                                                                                                                                                           

Volg mijn facebook pagina “Ricardo Brink #44” voor het laatste nieuws.

 

Ricardo Brink  #44

 

Race 11 NK Supercup 1000 Assen.

Race 11 Ow Supercup 1000 in Assen zit er op!

Op vrijdag stonden de vrije trainingen voor mij op het programma. Na het tegenvallende weekend in Duitsland was er werk aan de winkel om de motor goed te krijgen. Na veel testen gingen wij de goede richting op en voelde ik mij steeds beter op de motor. Ik ging dus met een erg goed gevoel naar de wedstrijd dag op Zaterdag.

Kwalificatie 1, Ik ging als eerste de baan op en probeerde meteen een goed tempo op te bouwen om snel goede rondetijden te rijden. In ronde drie wist ik al een 1.42.637 neer te zetten wat goed was voor plaats 3. Ik had een oude achterband waardoor het niet meer mogelijk was om mijn tijd te verbeteren.

Kwalificatie 2, Opnieuw ging ik als eerste de baan op. Ik had meteen een goede snelheid en wist al heel snel mijn rondetijd te verbeteren naar een 1.42.184! Ik kreeg wat kleine problemen met de motor en besloot om even naar binnen te gaan. Een paar minuten later kwam ik de baan weer op. De motor voelde goed aan alleen het was erg druk op de baan waardoor ik mij niet meer kon verbeteren... Andere rijders gingen wel sneller rond. Dit betekende dat ik moest starten vanaf plaats 4 op de grid.

Race, Ik was enorm gebrand om een goed resultaat neer te zetten! Toen de lichten uit gingen kwam ik goed van mijn plek en dook ik als 3e de eerste bocht in. Ik had meteen aansluiting met de mannen voor mij en ik kon dit tempo goed volgen. Na 3 ronden voelde ik mij beter en beter en ik nam de 2e plaats over in de race. De rondetijden waren super snel! Ik zat kort achter de leider Nigel Walraven en bleef pushen om er zo dicht mogelijk bij te blijven. Toen we de laatste ronde ingingen zat ik op de finish 0.137 sec achter hem. Ik positioneerde mij goed om een inhaalactie te maken in de laatste bocht. Maar Nigel verdedigde de binnenkant en ik gokte op een goede exit van de bocht. Ik kwam met heel veel snelheid uit de laatste bocht.... Maar het was niet genoeg! 0.058 sec wist ik te finishen achter Nigel.... Wat een race. Ik heb mijn persoonlijk record op assen verbeterd met 0.9 sec!! Wat resulteerde in een rondetijd van 1.40,541! Hier was ik super blij mee. Ook heb ik de derde plaats in het kampioenschap weer in handen. 14 Oktober zijn de laatste 2 wedstrijden van het seizoen. Ik maak nog kans op de 2e plaats in het kampioenschap. En zal er dan ook alles voor geven om dit binnen te halen!

 

Sponsoren, Team en vrienden bedankt voor alle geweldige support!

Race 9 & 10 NK Supercup 1000 Oschersleben

Het race weekend in Oschersleben zit er op.

Op vrijdag hadden wij tweemaal een vrije training en dit begon met een goed gevoel. Ik had meteen een goede rondetijd en kon hier op door werken. Het voelde goed aan en we waren klaar voor de kwalificaties.

Kwalificatie 1 begon goed en mijn rondetijd ging steeds verder naar beneden. Op de helft van de kwalificatie bleef ik hangen op mijn rondetijd, omdat de motor in sommige bochten niet fijn wou insturen. Hierdoor bleef ik deze training hangen op plaats 4.

Kwalificatie 2 begon ook opnieuw goed. De aanpassing die wij gemaakt hadden aan de motor pakte goed uit en ik verbeterde mijn tijd en wist de 3e startplaats te veroveren. Toch bleef het probleem van insturen aanwezig en was het lastig om constant hard rond te rijden.

Race 1 ging van start! Ik kwam goed van mijn plaats en dook als 3e de eerste bocht in. Ik had aansluiting met de mannen voor mij, alleen het was erg moeilijk om bij te blijven, omdat ik in sommige bochten gewoon niet kon doen wat ik wou. De motor werkte heel erg tegen. Na 7 ronden werd ik ingehaald en lag ik dus op de 4e plaats. Ik moest alles doen om bij te blijven en ik probeerde in de laatste ronde nog een inhaalactie om plaats 3 terug te pakken. Helaas mislukte dit en finishte ik op 0.1 sec net naast het podium op p4.

Na de race waren het team en ik druk aan het denken wat wij aan moesten passen aan de motor om in race 2 wel op het podium te finishen. Na lang denken dachten wij te weten wat te doen en we hadden een goed gevoel voor race 2.

Race 2, Ik kwam matig weg en dook als 4e de eerste bocht in. Al snel wist ik de 3e plaats in de race over te nemen en ik voelde me goed genoeg om met de mannen voor mij mee te gaan. Door de aanpassing aan de motor stuurde hij een stuk beter. Maar na 6 ronden begon ik veel grip te verliezen aan de achterkant waardoor de motor een aantal keer een rare beweging maakte.  Hierdoor verloor ik veel tijd en werd ik ingehaald, wat betekende dat ik opnieuw de 4e plaats in handen had. Ik deed er alles aan om bij te blijven, maar de machine werkte mij teveel tegen waardoor ik het lichamelijk niet meer kon volgen. Ik kwam als 4e over de finish.... Ik baal hier natuurlijk enorm van, maar ik heb gegeven wat ik in mij had en kijk nu vooruit naar de volgende race op 23 September in Assen.

Hier moeten wij revanche nemen en als het probleem van afgelopen weekend verholpen is, ben ik ervan overtuigd dat het helemaal goed komt. 

Race 7 & 8 Supercup 1000 Dijon Et Prenois.

Afgelopen weekend stonden race 7 & 8 op het programma op het circuit van Dijon Et Prenois. (Zuid-Frankrijk)
 
Op donderdag begon de eerste vrije training al om 09:00 u. Het was voor mij een nieuw circuit en het was daarom belangrijk om zo snel mogelijk snelheid te vinden om goed voorbereid de kwalificaties in te gaan. Ik sloot de vrije training met een goed gevoel af en ging vol goede moed aan kwalificatie 1 beginnen om 11:00 u.
 
Kwalificatie 1 begon om 11:00 uur en ik was er klaar voor! Ik begon sterk en de top 4 zat erg dicht bij elkaar. Elke ronde gingen de tijden omlaag en dat kwam natuurlijk ook omdat het circuit voor iedereen nieuw was. Ik sloot de training af op plaats nummer 4. Hier was ik niet erg tevreden over, maar toen ik zag dat de top 5 allemaal binnen 0,5 seconden zat kreeg ik meteen een goed gevoel voor kwalificatie 2. 
 
Kwalificatie 2 begon om 13:40 u. en de lucht werd met de seconde donkerder. Het was dus duidelijk dat ik vanaf ronde 1 meteen moest knallen om een tijd neer te kunnen zetten,  voordat de regen roet in het eten zou gooien. Ik ging snel de baan op en begon aan mijn eerste geklokte ronde. Tot het begon te regenen....... Er was helaas dus geen mogelijkheid om mijn rondetijd te verbeteren. Ik moest dus de twee wedstrijden starten vanaf plaats 4. 
 
Om 16:55 u. werd race 1 gereden. Ik had een goed gevoel en was klaar om alles te geven! Helaas was er net voor de start van de race een probleem met mijn motor. Ik kon nog net op tijd de baan op om aan de start te verschijnen. Door het probleem en alle hectiek er om heen, om toch op tijd de baan op te gaan was het erg moeilijk om mijn concentratie er voor 100% bij te houden. De lichten gingen uit en ik kwam goed weg. Ik remde aan voor de eerste bocht maar was te laat. Ik dook als eerste de bocht in maar kon de motor niet op het circuit houden. Ik kwam met de motor in het grind en ging hard onderuit.. Einde race. Ik baalde hier natuurlijk enorm van, maar het motiveerde mij wel om de volgende dag het maximale er uit te halen voor race 2.
 
Vrijdag begon race 2 om 13:55 u. De lichten gingen uit en ik dook als 3e de eerste bocht in. Er werd meteen erg hard gereden en ik had moeite om de mannen te volgen en zakte terug naar plaats 5. Na een aantal rondjes kreeg ik de smaak te pakken. Ik ging steeds harder rijden en kwam ronde na ronde een plekje naar voren. Drie ronden voor het einde had ik plaats 2 in handen en deze ging ik niet meer weg te geven! Zo werd een ongelukkig weekend toch met een mooie podium plaats afgesloten! 20 belangrijke punten erbij in het kampioenschap. Op dit moment staan we op een vierde plaats in het kampioenschap. Alles is nog mogelijk met 32 punt achterstand op de eerste plaats met nog 5 wedstrijden te gaan!
 
Team, sponsoren en supporters bedankt voor alle aandacht en steun.

Race 6 NK Supercup 1000 Assen

Op 14 en 15 Juni stond de zesde race van het seizoen op het programma.

Vrijdag 14 Juni was een dag om vrij te trainen. De motor stond er perfect bij, ik kon lekker beginnen met rijden en het tempo zat er meteen goed in. Later op de dag waren de weersomstandigheden een stuk minder, waardoor wij ook 2 sessies in de regen hebben gereden. Dit was mijn eerste keer met de Superbike in de regen, maar het ging top en ik kon met een goed gevoel naar de wedstrijd dag toe kijken.

Zaterdag 15 juni. Om 10:00 werd de eerste kwalificatie van de dag gereden. Ik begon meteen met een heel sterk tempo en vanaf ronde 1 wist ik de eerste plaats te pakken! Ik bleef mijn rondetijden verbeteren, wat uiteindelijk resulteerde in een 1.42.348 en een eerste startplaats.

Kwalificatie 2 begon om 12:00. De monteurs hadden een kleine aanpassing gedaan aan de motor en we gingen kijken hoe dit uit zo pakken. Ik begon opnieuw met een sterk tempo, maar kwam er al vrij snel achter dat wij met de afstelling de verkeerde kant op waren gegaan. Ik reed mijn rondes, maar wist mijn tijd niet te verbeteren. Gelukkig was mijn rondetijd van kwalificatie 1 snel genoeg om de Pole Position vast te houden. Mijn eerste Pole in de Superbike klasse was een feit!

Race 16:00 (10 laps). De rode lichten gingen uit en ik had een goede start. Ik dook meteen als eerste de bocht in en wist meteen het tempo hoog op te voeren. Na een ronde zag ik dat er een crash was op een snel gedeelte van het circuit. Maar ik hield de focus en bleef doorgaan. Een halve ronde later werd de rode vlag gezwaaid (herstart van de race vanwege een ongeval). Er zou een herstart komen met een sprintrace van maar 5 ronden. Ik was goed gefocust en pakte opnieuw een super start en dook opnieuw als eerste de bocht in. Ik had een heel sterk tempo en reed super constant mijn ronden. Na 3 ronden moesten de mannen achter mij afhaken omdat zij mij niet meer konden volgen. Ik bleef door pushen en pakte in mijn allerlaatste ronde nog een nieuw persoonlijk record van 1.41.538 en mijn eerste zege ik de NK Superbike klasse!

Wat een super gevoel was dit. Ik kijk daarom ook terug op een weekend waarin wij absoluut gedomineerd hebben! Het team heeft super werk geleverd en daar wil ik ze graag voor bedanken! Ook wil ik graag al mijn sponsoren bedanken, die dit alles voor mij mogelijk maken. Jullie zijn fantastisch!

Groetjes, Ricardo Brink #44 

Race 3 NK Supercup 1000 Assen

Afgelopen weekend stond de derde race van het seizoen op het programma. Vrijdag was er weer een dag om vrij te trainen en alles ging zoals ik het in gedachten had. Totdat het motorblok het begaf en kapot ging. Een hele dikke domper. Vooral omdat wij geen reserve blok hebben en daarom snel wat moesten regelen voor de volgende dag. De laatste 2 training sessies heb ik gelukkig toch nog kunnen rijden op een BMW 1000RR van RR Motorsports / Dunlop. Dit ging tot grote verbazing erg goed en ik heb de dag dan ook met een goede rondetijd en een goed gevoel af kunnen sluiten. 

Zaterdag ochtend toen ik wakker werd stond de Yamaha R1M er weer helemaal klaar voor. De monteurs hebben tot in de late uurtjes doorgewerkt om de motor klaar te krijgen voor de wedstrijddag. Grote dank hiervoor! 

Om 10:45 stond de eerste kwalificatie op het programma. Ik kon meteen merken dat er een groot verschil in zat qua snelheid en het optrekken van de motor. Dit omdat het blok waar wij nu mee rijden volledig standaard is en ik reed eerder met een getuned motorblok. Ik sloot de training uit eindelijk af op een zevende positie met een tijd van 1:43,252. Hier was ik nog niet tevreden mee maar het gevoel was goed voor de tweede kwalificatie.

12:43 kwalificatie twee. Ik ging meteen als een van de eersten de baan op en kon goed in mijn ritme komen. Mijn tijden werden sneller en sneller maar ik moest er hard voor werken. Na 6 ronden zag ik op mijn pitbord P3! 1:42,437. De laatste 10 minuten wist ik mijn tijd niet meer te verbeteren maar ik bleef wel op P3 voor de race omdat niemand er meer onderdoor kwam! 

Race 16:53 (9 Laps) 

Ik ging naar buiten voor de verkenningsronde en kwam er al snel achter dat ik een mechanisch probleem had met mijn remmen. Ik probeerde het onderweg op te lossen maar dit wou niet lukken en ik moest noodgedwongen binnenkomen om mijn monteurs er naar te laten kijken. Iedereen ging van start en ondertussen slaagden mijn monteurs er in het probleem zo goed als op te lossen. Ik moest uit de pitstraat starten en lag 3 seconden achter op de laatste man. Na 2 ronden was het probleem helemaal weg en kon ik eindelijk aanzetten om mijzelf toch nog punten te laten scoren. Ronde na ronde wist ik andere rijders te passeren en in ronde 5 lag ik zelfs al op een 13e positie ( van de 25 ). Ik klokte super snelle rondetijden die goed genoeg waren voor het podium. Na 9 ronden slaagde ik er in om op een 10e positie over de finish te komen. 6 punten in plaats van 0. Dat is het enige waar ik aan kon denken. Tuurlijk was de frustratie groot. Vooral omdat het team en ik er dit weekend super hard voor gewerkt hadden. 

10 en 11 Juni staat er een dubbele race op het programma op het circuit van Oschersleben. Ik ben super gebrand om weer te strijden voor het podium en kan daarom nu al niet meer wachten om weer te vlammen! 

Sponsoren, team, vrienden en familie  bedankt voor alle steun afgelopen weekend! In Duitsland gaan we weer voor het hoogst haalbare!! 

Groetjes, Ricardo #44

Race 2 NK Supercup 1000 Assen

Afgelopen weekend stond de 2e race van het NK OW Supercup 1000 kampioenschap op het programma op het TT circuit van Assen.
Op vrijdag waren wij op Assen om een dag te testen. Er waren een boel dingen die wij wilden testen, omdat we de 1e race best veel problemen hadden. De dag begon goed en ik had een goed ritme. Ik wist al snel de rondetijden te rijden, die ik in de race 3 weken geleden reed. Dus dat was super! Na veel test werk hebben wij de dag dan ook positief afgesloten en we waren klaar om te gaan knallen op de wedstrijddag!
09:00 – 09:15  Kwalificatie 1. Het was nog erg koud, maar ik had een goed gevoel en was klaar om te knallen! Ik ging de baan op en precies voor mij reed een andere snelle coureur. Dit was voor mij een mooi punt om naar toe te rijden en het pakte voor mij ook echt super goed uit! Ik klokte een tijd van 1.42,539, Dat was ruim 1 seconde sneller als mijn persoonlijke record tijdens de 1e race! Ik wist met deze tijd als tweede af te sluiten en hiermee was ik zeer tevreden.
10:49 – 11:09 Kwalificatie 2. Ik begon goed aan de tweede training en wist al snel een goede rondetijd neer te zetten van 1.42,874. Ik reed goed rond en wist constant snelle tijden op de klok te zetten. Helaas waren er in deze training erg veel valpartijen, waardoor het lastig werd om alsnog de tijden te verbeteren. Aan het einde van de training blies er ook nog iemand zijn blok op, waardoor het onmogelijk was om mijn tijd nog aan te scherpen. Mijn rondetijd van kwalificatie 1 was goed voor een 2e startplaats. Mijn beste kwalificatie van het jaar dus we waren klaar om te knallen in de race!
13:49 Start race (10 ronden). De rode lichten gingen uit en ik kwam super van mijn plaats en wist als eerste de eerste bocht in te duiken! De eerste ronde kwam ik ook als eerste door en het tempo zat er goed in. Ik maakte een klein foutje en werd ingehaald door de winnaar van race 1. Ik probeerde meteen aan te pikken, maar maakte opnieuw een kleine fout waardoor de leider in de race een voorsprong pakte van 1,5 seconden. Deze afstand bleef een paar ronden hetzelfde en ik begon harder en harder te rijden om het gaatje te dichten. Mijn rondetijden vlogen naar beneden en bij het ingaan van de laatste ronde was de afstand nog maar 0,5 seconden. Ik bleef aanzetten en op de helft van de laatste ronde had ik de aansluiting gevonden! Ik bleef hangen maar het lukte mij net niet om een actie te maken in de laatste bocht. Op de finish was het verschil dan ook maar 0,3 seconden!! Ik pak een tweede plaats en scherp mijn persoonlijk record aan naar een tijd van 1.41,742! In race 1 was het verschil tussen mij en de winnaar 11,4 seconden en nu nog maar 0,3 seconden! Dit is natuurlijk geweldig en ik kan nu al niet wachten op de volgende race die 3 Juni verreden zal worden op het TT circuit van Assen.
Team, Sponsoren en vrienden bedankt voor alle support! Op naar race 3!

Race 1 NK Supercup 1000 Assen

Op 15 April stond de eerste race van het seizoen 2017 op het programma. Op vrijdag heb ik een dag kunnen trainen op Assen om zo goed mogelijk voorbereid de wedstrijddag te beginnen, die de dag erna plaats vond. Vrijdag was een hele positieve dag waarbij ik veel heb kunnen proberen. Aan het einde van de dag waren wij dan ook super tevreden met de rondetijden en we waren klaar voor de wedstrijddag!

 

Om 09:11 werd de eerste kwalificatie verreden, het heeft in de nacht geregend dus de baan was drijfnat... Dit zou de eerste keer voor mij worden in de regen met de 1000cc en dan meteen een kwalificatie... De spanning zat er dus flink in. Maar gelukkig ging het erg goed en wist ik ronde na ronde mijn tijden aan te scherpen om uiteindelijk te eindigen op een 5e plaats. Hiermee was ik super tevreden en erg gemotiveerd om te knallen in de tweede kwalificatie.

 

Kwalificatie 2 begon om 11:11 en de baan was droog. Het weer was erg wisselvallig dus het was belangrijk om meteen een snelle tijd neer te zetten. Ik begon de training goed en reed meteen snelle rondetijden! In mijn vierde ronde wist ik een tijd neer te zetten van 1.43.926. Met deze rondetijd wist ik een derde startplaats te pakken en dat betekende dat ik mijn eerste race in de supercup 1000 mocht starten vanaf de eerste rij op een derde start positie!

 

De race begon om 14:25. De lichten gingen uit en ik kwam goed van mij plek. Het lukte mij om als derde de eerste bocht in te duiken en ik had aansluiting met de mannen voor mij. Na een ronde viel er iemand voor mij uit, waardoor ik opschoof naar een 2e positie. Ik reed een goede race met erg snelle en constante rondetijden. Tot de laatste ronde wist ik mijn 2e positie vast te houden tot ik een foutje maakte, waardoor de derde man volledige aansluiting wist te krijgen en daarna een inhaalactie op mij kon maken. Ik zag de inhaalactie niet aan komen en ging een beetje wijd. Hierdoor verloor ik de aansluiting om nog een poging te wagen om de tweede positie terug te pakken. Maar ik mag met een opgeheven hoofd terug kijken naar dit eerste race weekend op de Yamaha R1M 1000cc! Een derde plaats in mijn eerste race had ik nooit durven dromen! Ik wil dan ook graag mijn sponsoren, vrienden en het team bedanken voor al hun inzet! Zonder jullie was dit allemaal niet mogelijk.

Race 8 en 9 NK supercup 600 Assen

Op zaterdag 24 september werden de laatste races van het seizoen verreden op het TT circuit van Assen. Na een goede training op vrijdag, waren wij er helemaal klaar voor om de strijd voor het kampioenschap aan te gaan!

Om 11:05 u. 's ochtends werd de eerste en enige kwalificatie van de dag verreden. De temperaturen liepen al goed op, maar echt warm was het nog niet. Ik begon mijn training met een band, die vooral de eerste 6 à 7 rondjes goed zou blijven en daarna minder zou worden. Dit ging allemaal goed en zette in de derde ronde al een goede tijd van 1.44,467 op dat moment was dat goed voor plaats 2, maar helaas kwam ik in de drukte terecht en duurde dat een aantal rondes. Toen ik eindelijk weer vrijbaan had, was de band een stuk slechter geworden, waardoor ik mijn tijd niet meer kon verbeteren en terugzaktr naar plaats 4. Ik moest dus de twee races starten vanaf plaats 4.

Om 13:39 u. was de start van race 1,  ik was erg gespannen, maar ondanks dat had ik een goede start en dook ik als derde de eerste bocht in! Gelijk kwam mijn grote concurrent Coen Bouwmeester weer voorbij en reden we in een groepje van 4 man voor de eerste plaats. Ik bleef goed hangen en kon het tempo prima volgen. Toen ik zag dat Coen zich had opgewerkt naar de eerste plaats, ging ik ook in de aanval. Bijna kon ik opschuiven naar plaats drie om vervolgens de aanval te kunnen inzetten voor de tweede plaats. Op dat moment kreeg de coureur op de tweede plaats een technisch probleem, waardoor hij olie verloor en dat bij Jaimie en mij op het vizier en op de motor terecht kwam. Hierdoor was mijn zicht de laatste rondes erg slecht en moest ik tempo afnemen.. Hierdoor finishte ik op een derde plaats en verloor ik kostbare punten voor het kampioenschap. Voor mij was het dus duidelijk dat ik in race 2 iets goed moest maken! 

Om 17:09 u. was de start van race 2. De spanning was om te snijden en ik moest 6 punten goed maken op Coen om het kampioenschap binnen te halen. Mijn start was erg slecht en ik dook rond de achtste plaats de bocht in. Gelijk pakte ik een paar coureurs terug en lag ik zesde, ik wou zo snel mogelijk naar voren om zoveel mogelijk punten goed te maken, Maar door het haasten, maakte ik een grote fout waardoor ik eeer op de achtste plaats terecht kwam en opnieuw kon beginnen aan mijn inhaalrace. Al snel lag ik weer zesde en ik zette de aanval in voor de vijfde plek. Dit ging goed en ik had een gat van 2.3 sec naar een groepje voor mij wat streed om de tweede plaats. Ik reed in mijn laatste race rondes de snelste tijden van het veld en ik pakte mijn aansluiting een ronde voor het einde. Ik probeerde nog een aanval in te zetten maar dat mocht niet baten. Ik finishte de race op een,voor mij teleurstellende, vijfde plaats. De laatste en enige race, waar ik niet op het podium stond.

Maar met dit resultaat wist ik wel de tweede plaats in het eindklassement binnen te slepen, waar ik natuurlijk ook super blij mee ben! Er waren de laatste race enorm veel supporters en sponsoren gekomen om mij aan te moedigen en die wil ik heel graag bedanken voor hun komst! Ik kan terug kijken op een prachtig seizoen met 8 podiumplekken in de 9 races, die we dit jaar gereden hebben! En daarvoor wil ik graag al mijn sponsoren, vrienden en familie voor bedanken. Want zonder jullie was dit allemaal niet mogelijk! Enorm bedankt allemaal en tot volgend jaar. Ik houd jullie op de hoogte!

Race 6 en 7 NK supercup 600 Hockenheimring

Op 4 tm 7 augustus jl. werden race 6 en 7 van het NK supercup 600 kampioenschap verreden op de Hockenheimring in Duitsland.

Vrijdag 5 aug. hadden wij een dag om de baan te verkennen en alles te testen om zo goed klaar te staan voor de kwalificaties en races op zaterdag en zondag.

Op zaterdag werden er in de ochtend 2 kwalificaties verreden. Ik had een goed ritme en wist een tweede startplaats te behalen waar ik erg tevreden mee was. Een goed wedstrijd ritme en goede tijden gaven mij een goed gevoel voor de race die aan het eind van de dag verreden zou worden.

Om 16:10 start de eerste race van het weekend. Ik kwam slecht van mijn plek en ging als achtste de eerste bocht in. Ik wist al snel dat ik tempo moest maken om weer bij de kop groep te komen, omdat ik zag dat zij erg snel waren en probeerden weg te rijden. Ik kwam steeds iets verder naar voren en lag in ronde 6 op een derde positie in de race. Bij het ingaan van de zevende ronde maakte ik een inhaalactie voor positie 2. Dit mislukte en ik kwam slecht de bocht uit waardoor de volgende bocht een andere rijder mij weer voorbij kwam. Ik wou direct counteren maar ging te vroeg op het gas en werd hard van mijn motor gegooid dmv een highsider. Doordat de motor en ik op de baan lagen werd er een rode vlag gezwaaid, wat betekende dat de race ten einde was. Ik werd door een ambulance naar het medisch centrum gebracht, maar mijn verwondingen bleken achteraf erg mee te vallen. Mijn geluk is wel geweest dat bij een rode vlag situatie, de laatste doorkomst op start en finish de uitslag van de race is. Waardoor ik deze race ben geëindigd op een 3e positie, waar ik natuurlijk erg blij mee was!

Zondag stond de motor er weer super bij en we waren klaar om de warming-up te starten. Na vier ronden maakte ik een klein foutje waardoor de motor onder mij weg schoof… Ik heb zo snel mogelijk de motor terug gebracht want 1 uur later was de start van de race al. De monteurs hebben er alles aan gedaan om de motor op tijd weer klaar te krijgen en dat is uiteraard gelukt!

Om 11:20 was de start van de tweede race.  Ik had een goede start en wist als tweede de eerste bocht in te duiken! De koploper had het tempo er goed in zitten en ik kon hem goed volgen. Na drie ronden hadden wij al een voorsprong van 4 sec naar de nummer drie in de race. Coen Bouwmeester, mijn grootste concurrent en leider in het klassement ging in ronde vier stevig onderuit, waardoor er wederom een rode vlag situatie kwam. Omdat het nog vroeg in de race was, kwam er een herstart waar Coen niet meer aan kon deelnemen. Dit betekende dat ik in het kampioenschap veel punten goed kon maken en zelfs de leiding in het kampioenschap over kon nemen.

De herstart...Ik maakte helaas een slechte start en dook als negende de eerste bocht in. Ik hield me rustig en besloot de eerste rondes niet te gek te doen en om dan later steeds verder naar voren te komen. Dit ging super! Elke ronde pakte ik een mannetje en schoof ik verder naar voren. Twee rondes voor het einde nam ik de tweede positie in de race over en reed ik bij de anderen weg. Waardoor ik over de finish kwam met een voorsprong van 2 sec op de nummer 3. Door deze prachtige tweede plaats heb ik de leiding in het kampioenschap over genomen en sta ik met 3 punten verschil voor Coen Bouwmeester met 133 punten.

De laatste twee races in Assen op 24 september beloven dan ook een thriller te worden. Ik hoop dat er een hoop mensen zullen zijn, die mij komen aanmoedigen om zo het kampioenschap binnen te kunnen slepen!

Race 5 NK supercup 600 Assen

Op zaterdag was de eerste kwalificatie om 09:36 u. Ik had het ritme goed te pakken en wist elke ronde mijn tijd te verbeteren. Wat uiteindelijk resulteerde in een mooie tweede startplaats. In deze training ondervond ik helaas wel een paar problemen met de versnellingsbak, welke niet meer opgelost kon worden op dezelfde dag.

De tweede kwalificatie begon om 12:20 u. Opnieuw begon ik sterk aan deze training. Ik hield mijn tweede positie vast en probeerde mezelf nog te verbeteren. Helaas had ik in deze kwalificatie elke ronde erg veel last van medecoureurs op de baan en opnieuw problemen met de versnellingsbak, waardoor het verbeteren van mijn rondetijd onmogelijk werd. Hierdoor zakte ik helaas terug naar een derde start positie voor de race.

De race starte om 16:20 u. De lichten gingen uit en ik maakte een redelijk goede start. Hierdoor dook ik als tweede de eerste bocht en ik had een mooie aansluiting met de kop man. In de vijfde ronde werd ik gepasseerd, waardoor ik terug viel naar een derde positie. Ik hield wel de aansluiting maar ik kwam op het rechte stuk helaas teveel vermogen tekort om deze aansluiting vast te houden met de kopman. Na een paar pogingen tot inhalen kreeg ik opnieuw problemen met de versnellingsbak. Hierdoor was een uitrem-actie haast niet mogelijk en werd het voor mij een hele lastige wedstrijd. Het enige wat ik nog kon doen was druk zetten op de tweede man in de wedstrijd en hem een fout te laten maken. Dit gebeurde ook! In de één na laatste ronde maakte de coureur voor mij een remfout, waardoor ik opnieuw terug kwam op de tweede positie! Dit wist ik vast te houden en in twee ronden tijd wist ik nog een gat te slaan van 1.6 sec!

Ondanks deze problemen heb ik de race toch op een tweede positie af kunnen sluiten en heb ik gelukkig niet teveel punten verloren voor het klassement. Op dit moment sta ik op een tweede positie in het NK supercup 600 klassement met een achterstand van 13 punten op de leider. De volgende race is 4 t/m 7 augustus op het circuit van Hockenheim. Dit is een dubbele race, dus we zullen er alles aan doen om zoveel mogelijk punten te scoren en een aanval te zetten op de leiding in het klassement!

Race 4 NK supercup 600 Assen

Op zaterdag 11 Juni stond de 4e race van het seizoen op het programma.

Op de vrijdag ervoor hadden wij met het team een trainingsdag. Deze dag heb ik erg goed gereden en afgesloten en ik had de tweede rondetijd van de dag. Dus we konden met een goed gevoel beginnen aan de kwalificaties die op zaterdag verreden werden.

 

Om 09:00 uur was het tijd voor de eerste kwalificatie. De temperatuur was nog niet erg hoog, maar ik had de snelheid al snel te pakken! Ik heb deze training ook lang op plaats 1 gestaan, maar ik ben in de laatste minuut toch nog terug gezakt naar plaats 2.

 

De tweede kwalificatie werd verreden om 10:48 uur. Opnieuw begon ik gelijk erg sterk maar in de  tweede ronde was er een crash waardoor er een gele vlag gezwaaid werd (Dit betekend niet inhalen en snelheid minderen). Ik had de snelheid er goed in zitten, waardoor ik mijn rondetijd toch wist te verbeteren. Een rondetijd van 1:44.248 goed voor plaats 1.  Helaas besloot de wedstrijdleiding dat deze tijd afgenomen moest worden i.v.m. het snelle rijden onder een gele vlag. Dit betekende dat ik dus vanaf plaats 2 moest starten en ik was hierdoor extra gemotiveerd voor de race.

 

Om 13:50 uur begon de race die 10 ronden zou duren. De lichten gingen uit en ik had een goede start en wist als tweede de eerste bocht in te gaan. Direct in de eerste ronde kon ik de leiding overnemen en het was nu aan mij om het tempo op te gaan voeren. Elke ronde ging sneller en sneller en ik verbeterde steeds mijn persoonlijk snelste rondetijd. Coen Bouwmeester rijdend op plaats twee wist mij goed bij te blijven tot drie rondes voor het einde. Ik gooide er een schepje boven op en wist een fikse voorsprong te pakken waardoor ik met 2.7 sec voorsprong over de finish kwam!

 

Mijn eerste winst in de supersport 600 klasse! Ik ben hier echt zo ontzettend blij mee en wil dan ook graag het team, mijn sponsoren, vrienden en familie bedanken voor alle support!  Zonder jullie was dit allemaal niet mogelijk!

 

Race 3 NK supercup 600 Assen

Op 13 en 14 mei staat de derde race van het seizoen op het programma.

Op vrijdag hebben ik en het team een dag om vrij te trainen, De motoren zijn vorige week op de testbank geweest en hierdoor hebben wij een boel dingen om te proberen. Dit hebben wij dan ook meteen gedaan en dat pakte super goed uit! Al na de derde training hadden wij een super goede afstelling te pakken waarmee ik gelijk top tijden neer kon zetten! De vrijdag hebben wij dus met een super gevoel afgesloten en we waren klaar voor de wedstrijddag.

Op zaterdag 09;18 stond de eerste kwalificatie op het programma.

Vlak voordat de training begon was er al dreiging van regen in de lucht. En ja hoor.. de eerste out lap was het gelijk mis het begon namelijk te regenen. Ik ging gelijk de pitstraat in want het regende te hard om met normale slicks door te rijden. Na 5 minuten besloot ik toch weer de baan op te gaan omdat het gestopt was met regenen. Ik heb deze training geen risico genomen en sloot de eerste kwalificatie af met een nette zesde plaats.

 

Om 11;18 was het tijd voor kwalificatie nummer twee. Opnieuw was er dreiging van regen en ik en het team hadden afgesproken om gelijk vanaf de eerste minuut alles te geven. Dit pakte super uit want na een ronde of vijf begon het opnieuw te regenen. Op dat moment had ik de snelste rondetijd van het startveld neer gezet en omdat de regen doorzette was er niemand die er nog onderdoor kwam. Dit betekende dus dat ik de race vanaf pole position mocht starten. Mijn eerste pole position in mijn carrière en in die van start!

 

Om 14;30 start de race,  De lichten gaan uit en ik kom goed van mijn plek. Ik duik als gelijk als eerste de bocht in en weet dit vast te houden. Ik kon het tempo goed opvoeren en binnen een ronde hadden Ik, Coen Bouwmeester en Danny Vd Sluis al een gat van 2 seconde op de nummer vier in de wedstrijd. Na vijf rondes lig ik nog steeds op kop maar dan gaat het mis. Het begint stevig te regenen en Danny gaat bij het ingaan van de vijfde ronde hard onderuit hierdoor ontstaat er een code 60 situatie. Dit betekend dat bij het aangeven van deze vlag alle coureurs de snelheid terug moeten terug brengen naar 60 kmh. Ik zag de aangegeven vlag en ging van het gas af Coen zag deze vlag niet en haalde mij hierdoor in. Op veel plaatsen op het circuit werd de vlag niet aangeven waardoor er veel onduidelijkheid was onder de coureurs. Hierdoor werd code rood gegeven omdat het te gevaarlijk was om door te rijden. Doordat er zoveel onduidelijkheid was over de situatie is de uiteindelijke uitslag van de race de doorkomst van ronde zes. Dit betekend dat ik de race ben gefinisht op een nette tweede plaats! En dat ik ben op geschoven naar de tweede positie in het klassement. Op dit moment sta ik 13 punten achter op de leider in het klassement. Wij als team gaan ons best weer doen om met de volgende race op 11 Juni dit gat te verkleinen!

 

Race 2 NK Supercup 600 Assen.

Afgelopen vrijdag 22 april hadden wij als team 4 vrije trainingen. Het weer was goed en ik had het ritme al snel weer te pakken. Nadat deze 4 trainingen afgerond waren, was ik erg tevreden met het tempo en keek ik met goede moed uit naar de wedstrijd dag.

Op zaterdag 23 april begon de eerste kwalificatie om 09:30 u. Ik ging de baan op en het gevoel was gelijk goed. Ik zat de hele training in de top 3 en eindigde uiteindelijk op een nette 2e plaats.

 

De tweede kwalificatie was om 11:30 u. en de weersomstandigheden waren een beetje wisselvalig. De bedoeling was om de training gelijk met een goed tempo te beginnen, maar ik kreeg het ritme niet te pakken en 10 minuten daarna begon het te regenen. Hierdoor zakte ik helaas terug naar een 4e plaats . Ik moest de race dus starten vanaf een vierde positie, waar ik zelf een beetje teleurgesteld over was. Maar toch met een goed gevoel de race in.

De race begon om 15:10 en zou 10 ronden duren.

De lichten gingen uit en ik maakte een super start en dook als tweede de eerste bocht in. Al snel nam ik de leiding in de race en ik kon het tempo goed opvoeren. Na een paar rondjes maakte ik een fout waardoor ik terug viel naar de zesde plaats. Gelukkig kwam ik ronde na ronde verder naar voren en ik reed mijzelf terug naar een derde plaats en had de aansluiting weer gevonden met de twee rijders voor mij. Helaas verloor de aansluiting en heb ik de laatste rondes op safe gereden en ben daardoor op een nette derde plaats geëindigd.  Uiteraard ben ik hier enorm blij mee !

Opnieuw een podiumplek en ik sta op dit moment op een derde plaats in het NK Supercup 600 kampioenschap. Bij deze wil ik mijn sponsoren, vrienden en familie bedanken voor hun support !

Op  zaterdag 14 mei as zal ik wederom weer aan de start verschijnen op het TT circuit van Assen.

Race 1 NK supercup 600 Assen

Wat een fantastisch begin van onze eerste race op Assen !!

Op vrijdag 25 maart is het dan eindelijk zover. Alles staat weer opgezet op het paddock bij het TT circuit van Assen. De tent staat aan de trailer en de motoren staan in pitbox 20. Rond 10 uur moest ik mijn eerste kwaificatie rijden. Ik ga rustig aan deze sessie beginnen om even weer het gevoel te krijgen. Op een aantal plekken ligt nieuw asfalt en de Ruskenhoek moet weer op de oude manier genomen worden. In de 2e sessie gaat mijn teammaat Jaimie even onderuit en bezorgt hij de monteurs enig sleutelwerk. Het is gestopt met regenen en de baan is nu droog. Wij komen  binnen voor droogweer banden. Zodra de banden zijn gemonteerd, willen we de baan weer op.. en ja hoor het begint weer te regenen..

 

OW Cup zaterdag 26-03-2016

 

Om 9.54 uur staat de 1e kwalificatie gepland en ik ga direct de baan op. In deze 15 minuten durende kwalificatie weet ik mij op te werken naar een 6e plaats (1.52.3) en een 9e plaats voor Jaimie (1.52.7).

Om 11.57 uur is het tijd voor de 2e kwalificatie. De temperatuur is enigszins opgelopen en de verwachting is dat de tijden sneller zullen zijn. En dit is correct. Als deze training afgevlagd wordt, sta ik met een tijd van 1.47.2 op een 3e startplaats en Jaimie met 1.48.5 op een 6e startplaats. Wij staan dus als de  START coureurs  bij de eerste 6. Bij de start zullen wij dus recht achter elkaar staan. Ontzettend blij met deze kwalificatietijd !!



De race begint om 16.50 u  

 

Als het rode licht uitgaat, zijn wij allebei goed weg van de starting-grid. Ik ga als 2e de Haarbocht in en Jaimie lijkt als 4e de bocht in te gaan.  Helaas komt Jaimie wat in de verdrukking en wordt hij gedwongen naar buiten te gaan.  Ik probeer aan te pikken bij Coen Bouwmeester en ik moet lijdzaam toezien als Eric Ott en Danny van der Sluis mij ook voorbijgaan. Op dit moment lig ik dus 4e. In de 5 ronde gaat Eric Ott in de GT bocht onderuit. Dit houdt in dat ik nu op een 3e plaats rijdt en Jaimie op een 6e plaats. Bij het vallen van de finish vlag is het Danny van der Sluis die wint voor Coen Bouwmeester en ik kom als derde over de finish. Ik ben zo ontzettend blij, de eerste race van het seizoen en meteen al op het podium. Ik en het team kijken nu al weer uit naar de volgende wedstrijd die op 23 April te Assen verreden zal worden. Ik wil graag mijn sponsoren, vrienden, familie bedanken voor hun support en uiteraard het hele team van Start Racing Nieuwleusen.

 

Voorjaarstraining 2016!

Op zaterdag 27 en zondag 28 februari zouden wij in actie komen op het circuit van Aragon. De weersvoorspelling was helaas slecht met veel regen.. Maar tot onze grote verbazing bleef het niet alleen bij regen maar hadden wij een pak sneeuw van 20 cm... Deze twee test dagen heb ik helaas geen meter kunnen rijden. Samen met het team hebben wij toen besloten om een dag eerder naar het Circuit van Valencia te gaan om daar alles rustig op te bouwen en om ons goed voortebereiden voor de aankomende test dagen. 
 
Op Dinsdag 1 en Woensdag 2 Maart konden wij in actie komen op het circuit van Valencia. Gelukkig was het weer hier super! 
 
De eerste dag verliep goed! Ik had in het begin gelijk een goed gevoel en alles verliep prima. Later op de dag kwam ik helaas niet meer helemaal fijn in mijn ritme en mijn rondetijden bleven op dat moment ook steken op een bepaald punt.. Daar baalde ik erg van maar het team ging er goed mee om en zei tegen mij dat het nog maar de eerste test dag van 2016 is en dat ik de lat niet gelijk te hoog moest leggen voor mijzelf. 
 
De tweede dag verliep super! 
Gelijk vanaf de eerste training had ik het ritme goed te pakken en ik voelde me goed op de motor. Elke training ging beter en beter en de rondetijden gingen ook mooi naar beneden. In het midden van de dag was er nog een klein technisch probleem, waardoor ik een training gemist heb.. Maar het team heeft het super opgelost en de eerst volgende training kon ik gelijk weer aan de bak. De laatste training van de dag hadden wij nog een nieuwe achterband gestoken om mijn snelste tijd nog iets aan te scherpen. Maar helaas was de wind zo toegenomen dat ik het onnodig vond om nog risico's te nemen.
 
Al met al heb ik deze twee test dagen met een goed gevoel afgesloten. Het team voelt goed aan en de motor is perfect. Ik kan dus met een goed gevoel aan de eerste wedstrijd beginnen die word verreden op 26 Maart te Assen.
 
Ik hoop dat er die dag veel fans en sponsors naar Assen zullen komen.

Laatste race 2015

De laatste race van het seizoen 2015 zit er op!

Bij de battle of the nations rijd ik bij team Start Racing uit Nieuwleusen.  Het team waar ik in 2014 ook voor gereden heb. Nadat wij vrijdag avond waren aangekomen op het circuit en alles hadden klaar gemaakt was het op zaterdag ochtend 11:40 tijd om de eerste kwalificatie te gaan rijden.

Na 5 maand niet meer gereden te hebben was het moeilijk om gelijk goed in mijn ritme te komen, Maar na een aantal ronden ging het steeds beter en heb ik de kwalificatie afgesloten als 11e. Met een tijd van 1:46.024.. Om 15:30 was het tijd voor de tweede kwalificatie. Ik kwam gelijk goed in mijn ritme en verbeterde al snel mijn rondetijd die ik in de eerste kwalificatie gereden had! Met nog 15 min te gaan ben ik even de pitstraat in gereden om even de rust te pakken en de laatste 10 minuten te knallen. Dit pakte goed uit en ik verbeterde mijn rondetijd opnieuw! Wat uiteindelijk resulteerde in een 8e startplaats met een tijd van 1:44.086!

Op zondag morgen 10:10 was race 1. Het was ongelofelijk koud en het asfalt was om 10:00 -0.6 graden! Ik begon de race slecht omdat ik een hele slechte start had.. Ik ging van p8 in een keer naar p14...... Na 3 rondes lag ik weer op de 9e positie, Maar het gat was te groot om dat nog dicht te rijden. Dus heb ik besloten deze race absoluut geen risico's te nemen en om de race save op p9 uit te rijden. Natuurlijk was ik met dit resultaat niet tevreden,

Maar gelukkig had ik nog een race en daar heb ik mij de rest van de dag op gefocust! Race 2 begon om 16:50. Ik had een goed gevoel en was vastberaden om een goede race te rijden! Mijn start was gelijk goed! Ik ging als 6e de eerste bocht in en had gelijk aansluiting met de mannen die streden om de 3e plaats! Een gevecht met een groep van 5 man, elke ronde werd er ingehaald en gestreden. Ik kwam in de race steeds wat verder naar voren en heb zelfs nog even op de 3e plaats gereden. Dit hield ik helaas niet lang vol en ik heb er tot de laatste ronde voor gevochten. Maar moest genoegen nemen met een 5e plaats waar ik ook super tevreden mee was!

Een geweldig einde van een dramatisch seizoen! Ook heb ik op zaterdag een contract getekend bij Start Racing Nieuwleusen voor het seizoen 2016 samen met Jaimie Van Sikkelerus. Ik kan nu al niet wachten!